|

Boeken voor veilig werken ongewenst gedrag, pesten, agressie op werkvloer

Pesten en agressie op het werk zijn ernstige problemen die de werkomgeving negatief kunnen beïnvloeden en schadelijke effecten kunnen hebben op zowel individuele werknemers als de organisatie als geheel. Hier zijn enkele belangrijke punten over dit onderwerp:

Pesten op het werk: Pesten op het werk verwijst naar herhaaldelijke en aanhoudende negatieve gedragingen gericht tegen een werknemer of een groep werknemers. Deze gedragingen kunnen variëren van verbale beledigingen en roddels tot sociale isolatie, intimiderend gedrag en zelfs fysieke bedreigingen. Pesten kan ernstige gevolgen hebben voor de slachtoffers, waaronder emotionele stress, angst, depressie en verminderde werkprestaties. Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om een veilige en respectvolle werkomgeving te creëren en pesten te voorkomen.

Agressie op het werk: Agressie op het werk omvat fysieke, verbale of psychologische aanvallen of bedreigingen die gericht zijn tegen werknemers, klanten, of anderen in de werkomgeving. Dit kan variëren van openlijke conflicten tot subtielere vormen van intimidatie. Agressie op het werk kan leiden tot angst bij werknemers, verminderde productiviteit, verhoogd ziekteverzuim en een negatieve werksfeer.

Ongewenst gedrag: Ongewenst gedrag op het werk is een bredere term die zowel pesten als agressie omvat, evenals andere vormen van negatief gedrag zoals discriminatie, seksuele intimidatie en machtsmisbruik. Het kan variëren van subtiele opmerkingen en gebaren tot ernstiger gedragingen die een bedreiging vormen voor de fysieke en psychologische veiligheid van werknemers.

Organisaties kunnen verschillende stappen nemen om pesten, agressie en ander ongewenst gedrag op het werk te voorkomen en aan te pakken

Het creëren van een respectvolle, veilige en ondersteunende werkomgeving is van groot belang om pesten, agressie en ander ongewenst gedrag te voorkomen en de welzijn en productiviteit van werknemers te bevorderen.

SCOREN bij ongewenst gedrag

Een methode om veiligheid te creëren op de werkvloer

“SCOREN bij ongewenst gedrag” is een praktische handreiking voor (aankomende) professionals in de zorg, onderwijs en dienstverlening, om ongewenst gedrag te voorkomen of om te buigen.

Wat ‘ongewenst’ is, dat is voor iedereen verschillend. Maar ongewenst gedrag heeft altijd een negatief effect op het werkplezier. In het ergste geval kan het zelfs leiden tot een burn-out of een langdurige uitval. 

 “SCOREN bij ongewenst gedrag” leidt de lezer langs de praktijk van alledag, terug naar de oorspronkelijke drijfveren. 

Waar veel methoden beginnen met de theorie, daar begint dit boek juist met de dialoog: een dialoog met jezelf, want vanuit contact met jezelf krijgt het contact met de ander meer kwaliteit.

En contact is de basis om een mogelijke escalatie te keren. Daarna volgt de kennis als vanzelf. Aan de hand van diverse casussen en agressievormen wordt vervolgens de methode SCOREN toegelicht: Signaleren, Contact, Onderhandelen en RENdement. Deze methode brengt je dichter bij je eigen waarden en de gedeelde waarden van het team.

Kan dit wel?

(Ongewenst) gedrag op de werkvloer

Meer dan 100 situatiekaarten om het gesprek met je collega’s te openen: kán dit gedrag wel op het werk?

Wat vind jij? Kun je een collega aanraken tijdens een gesprek? Of van je teamleden zonder kinderen vragen om niet in de schoolvakanties vrij te nemen? Kun je die medewerker met tattoos op zijn arm aanraden om ze te bedekken? 

Iedereen heeft recht op een veilige werkomgeving. Maar wat dat precies inhoudt is voor iedereen verschillend. 

Welk gedrag kan volgens jou nou écht niet? Ga aan de hand van 100 situaties met elkaar in gesprek over (ongewenst) gedrag op de werkvloer. Want als het bespreekbaar is, kun je veel leed voorkomen.

Pesten en agressie op het werk

omgaan met ongewenst gedrag

Iedere dag slepen zo’n 50.000 mensen zich met lood in hun schoenen naar het werk. Ze worden gepest, zijn slachtoffer van seksuele intimidatie, hebben een langlopend conflict of hebben te maken met geweld. 

De gevolgen daarvan zijn divers: werknemers raken gestrest, depressief of in een isolement. Pesten en agressie op het werk bespreekt het hele proces van ongewenst gedrag op de werkvloer

Van het omgaan met agressie en pestgedrag, tot het hulp zoeken en aangifte doen. Ook gaat het in op oorzaken van sociale (on)veiligheid, wetgeving en beleid. 

In vertrouwen…

onderzoek naar de professionaliteit van de vertrouwenspersoon seksuele intimidatie

Over het boek: De vertrouwenspersonen die slachtoffers van seksuele intimidatie en andere ongewenste omgangsvormen moeten opvangen en begeleiden, zien zich gesteld voor een complexe taak in een ingewikkeld krachtenveld. 

Niet-zorgvuldig handelen heeft bovendien juridische implicaties. Er is nog maar weinig onderzoek bekend naar de rol, positie en deskundigheid van deze vertrouwenspersonen.

De onverminderde stroom van berichten over misbruik en intimidatie in alle lagen van onze samenleving maakt een stevig fundament voor een professionele opvang niet alleen zeer actueel maar ook onontbeerlijk.

Dit onderzoek brengt de taken en benodigde competenties van de vertrouwenspersoon seksuele intimidatie in beeld. Aan de basis ervan liggen ervaringen van deskundigen: gedragsdeskundigen, juristen, opleiders, zeer ervaren vertrouwenspersonen en beleidsmakers.

Negen leugens van de werkvloer

Haal meer uit je bedrijf en uit je carrière

Aan de hand van interessante praktijkvoorbeelden en grondige analyses onthullen de auteurs de essentiële waarheden die onmisbaar zijn voor elke werkgever en -nemer. Je ontdekt dat de kracht ligt bij het team en niet in de bedrijfscultuur, dat we ons minder moeten richten op de top-downplanning maar juist op het direct geven van betrouwbare en relevante informatie aan de werknemers.

Negen leugens van de werkvloer laat de echte wereld van het werk zien en onthult de waarheden van de werkvloer zodat je ervoor kunt zorgen dat je het beste uit jezelf en je bedrijf kunt halen.

Vergelijkbare berichten