|

5 beste boeken over veiligheid op school

Veiligheid op school voor kinderen is een prioriteit voor ouders, leraren en schooldirecteuren.

Hier zijn enkele specifieke maatregelen en tips om ervoor te zorgen dat kinderen veilig op school zijn: Communicatie: – Moedig open communicatie tussen ouders, leraren en kinderen.

Kinderen moeten zich comfortabel voelen om zorgen of problemen te delen. – Leer kinderen het belang van het melden van ongewenst gedrag, pesten of situaties die hen ongemakkelijk maken.

Voor meer informatie en deze boeken bestellen kan je ook via deze link Bol.com

Bang voor Boos

de invloed van emoties op veiligheid in de school

Dit boek gaat over veiligheid op micro-niveau. Welke gevoelens spelen er in de ontmoetingen tussen leraar en leerling, tussen leraar en ouders, tussen leerlingen onderling en tussen leraren en schoolleiding?

Wat doen deze personen met gevoelens van angst en boosheid?

Dit boek geeft inzicht in de betekenis van functionele boosheid: als je duidelijk je grenzen aangeeft bij grensoverschrijdend gedrag van een ander, wordt het veiliger in de school.

 Lezers worden gestimuleerd de eigen angsten onder ogen te zien en deze, waar nodig, om te zetten in gezonde boosheid, ter bescherming van de grenzen van de school.

Met veel herkenbare voorbeelden uit de praktijk.

Geweld Op Scholen

Hoe Het Toenemende Geweld Veilig Onderwijs Bedreigt

De krantenkoppen geven aan dat er duidelijk wat fout loopt in het onderwijs. De alarmbel wordt geluid. Dit boek biedt een brede kijk op de problematiek.

Geweld wordt besproken in velerlei verschijningsvormen: pestgedrag, discriminatie, racisme, seksueel misbruik en ook zelfmoord. 

Het zwaartepunt komt daarbij vooral te liggen op preventie. Hoe kunnen uitspattingen voorkomen worden?

Het boek wil ook enkele taboes doorbreken. Slachtoffers krijgen de kans hun verhaal te doen. Verder geven ervaringsdeskundigen hun visie op bepaalde kwesties.

Daarnaast worden preventieve projecten besproken en beoordeeld op efficiëntie.

Het hele opzet van het boek wordt vervolledigd met een uitgebreide lijst van nuttige adressen en websites van hulporganisaties.

Ga d’r maar uit!

Orde en een veilig klimaat op school en in de klas

Docenten in het middelbaar onderwijs worden keer op keer geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag van leerlingen. 

De brutale, lastige en/of agressief reagerende leerling trekt een zware wissel op het klimaat op school.

Daadwerkelijk aanpakken en voorkomen van problemen kan alleen door bewustwording van eigen handelen van de docent.

Maar ook het hebben en naleven van schoolregels en de onderlinge samenwerking tussen docenten is van groot belang voor een prettig en veilig schoolklimaat. Dit boek is ontstaan in de onderwijspraktijk. 

Het biedt concrete antwoorden en oplossingen op vragen rondom orde houden en agressie in en rondom de klas. 

Ga d’r maar uit! geeft inzicht in de achtergronden van het gedrag maar wil vooral op preventief gebied een waardevolle ondersteuning zijn voor de beginnende zowel als de ervaren leerkracht

Daarnaast geeft het boek een overzicht van werkvormen die juist curatief kunnen worden ingezet wanneer er sprake is van agressie. 

Marien Lokerse is docent/trainer en ambulant begeleider en is gespecialiseerd in leerlingen met lastig gedrag en/of een gebrekkige agressieregulatie.

 Hij werkt vooral binnen het onderwijs en verzorgt onder meer nascholing en bijscholing voor docenten.

Scholen op weg naar integrale kinderdagcentra

een veilig en creatief tweede thuis

Al enkele decennia is er een sociaaleconomisch veranderingsproces gaande dat ook grote gevolgen heeft voor opvoeding en onderwijs. Steeds meer mensen moeten elders werken om zelfstandig te kunnen leven.

De externe arbeidsparticipatie van vrouwen neemt toe. Kortom: er ontwikkelt zich een enorme stijging van arbeidsuren buiten het gezin.

Deze sociaal-economische ontwikkeling leidt tot veranderingen in het gezinsleven die weer leiden tot bepaalde combinaties van onderwijs en kinderopvang.

Deze ontwikkeling wordt door de één als inspirerend en innovatief ervaren en door de ander als ondermijning van rechten en plichten van het gezin en van de taak en kwaliteit van de school

 In dit boek worden deze ervaringen gethematiseerd zodat een zinvolle discussie mogelijk is en het best mogelijke beleid gerealiseerd kan worden.

De positie van de school verandert en het is dus zaak om helder te hebben wat we kunnen verstaan onder pedagogische en onderwijskundige kwaliteit van een nieuwe onderwijsopvangorganisatie die hier IKC (Integraal KinderdagCentrum) genoemd wordt.

Van pesten naar samenwerken

de supportgroep: oplossingsgerichte aanpak bij pestgedrag in school

‘Het boek werkt zeer inspirerend, en “ademt” vanaf het begin de oplossingsgerichte benadering. Al lezend word je meegenomen in Young’s denkwijze waarbij het vooral gaat om het erkennen en stimuleren van de kwaliteiten van leerlingen en het vergroten van het zelfvertrouwen. 

Young benut de talenten van leerlingen als vindplaats voor oplossingen, geeft hen de ruimte, werkt met hen samen en laat hen verantwoordelijkheid ervaren. Dit vraagt van ons allen een omslag in denken.’ – Beter Begeleiden

Met een voorwoord door Corry Wolters

Pesten heeft verstrekkende gevolgen voor het gepeste kind: aspecten als veiligheid, geluk, eigenwaarde en leerresultaten komen in het geding

Ook voor de pester zijn er consequenties, en niet te vergeten voor de rest van de klas. De impact op de sfeer in de groep en het welbevinden van de kinderen is bij pestgedrag heel ingrijpend.

Scholen zijn dan ook verplicht een handelingsplan op te stellen om pesten te voorkomen en aan te pakken; een zogenoemd pestprotocol.

 Het grootste deel van de methodes die op scholen gebruikt worden tegen pesten, is echter probleemgericht.

Dit is anders bij de Supportgroep-aanpak, waarbij op een oplossingsgerichte manier pestgedrag omgezet wordt in positief en betrokken gedrag in de klas.

 In deze door Sue Young ontwikkelde aanpak, wordt niet gesproken over ‘pesten’ en ‘schuld’. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en een positieve rol te spelen voor elkaar.

Dit gaat verder dan symptoombestrijding: de supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig klimaat.

Sue Young zegt hierover: ‘Scholen die werken volgens de oplossingsgerichte aanpak, streven niet alleen naar het verminderen van pesten, maar ook naar het creëren van een klimaat waar pestgedrag nooit een kans zal krijgen.’

Vergelijkbare berichten